Ne hagyd ki!

Fel!
31 júl

5 válasz Minya Viktóriától a parfümökről

Minya Viktória

1.Sokan nem értik, hogy egy niche parfüm egy kisebb manufaktúrától mitől jelentősen drágább, mint mondjuk egy világhírű luxusdivatház minden parfümériában kapható permete. Előbbiek sokszor nem is igazán hirdetik magukat, mi nyomja meg akkor az árat?
Én örülnék a legjobban, ha ugyanazon az áron jutnék hozzá a nyersanyagokhoz, mint a világmárkák! Sajnos a piac már csak úgy működik, hogy nagy mennyiségben előállítani a folyamat végére darabonként olcsóbb árat enged meg a gyártónak. Természetesen egy kis márkának lehetetlen versenyezni ezzel. A saját nevem alatt futó illatokról el tudom mondani, hogy minden egyes parfüm kézzel készül, és valóban sokkal több drága és nemes hozzávaló található meg az üvegekben.

2.A legtöbb brand szignifikánsan más illatokat ajánl a női és a férfivásárlóinak – ez ugye az illatjegyekben és a csomagolásban is markánsan leképeződik. Sőt, igyekeznek még inkább orientálni minket a parfüm reklámkampányával is akár, hogy az a termék pontosan milyen típusnak is való. Ezzel szemben a niche parfümök világa arról szól, hogy mindegy, nő vagy férfi veszi-e meg a terméket, mert mindenkinek a bőrén máshogy áll az illat. Nem nehéz ezt az üzenetet átvinni a sokszor konzervatívabb férfi fogyasztókon?
De, az! 🙂 De ezzel semmi baj nincs, teljesen normális, hogy ha eddig a szögletes fekete/szürke csomagolásban található parfümös üvegeken szocializálódtunk, és az illatunkat egy kellemesen sportos és elegáns férfi reklámozta, akkor nem egyértelmű egy ettől eltérő illatot választanunk, pedig a varázslat szerintem pont itt kezdődik. A bőrünk egyedi, és úgy működik, mint egy plusz hozzávaló a parfümben – ha felvisszük rá az illatot, akkor a bőr és az illat kölcsönhatása vagy szuper, vagy nem. Ez lutri, abszolút kiszámíthatatlan egy átlagos vásárló számára. Én szeretem, amikor merünk a megszokottól teljesen mást is “felpróbálni” – szerintem nagy kár, hogy a parfümboltok felét alapból kizárjuk. Egy közeli férfi ismerősömet lépten-nyomon megállítják az illata miatt, és amikor megmutatja a rózsaszín kristályokkal telített Hedonist Rose képét a honlapomon az érdeklődőknek, akkor nagyon furcsán néznek rá. Pedig csak annyi történt, hogy rajta ez a parfüm – csomagolástól, üvegtől, reklámarctól függetlenül – eszméletlen jó. Régen még havonta írt e-mailt, hogy csináljak legalább “kristálymentes” verziót is, de ezt saját bevallása szerint már elengedte, mert “kristályok ide vagy oda, túlságosan élvezi az illata emberekre gyakorolt hatását”.

Minya Viktória_Hedonist Rose_perfume_parfüm_fragrance_kristály_crystal_Swarovski_bottle

3.A késztermékek forgalmazása mellett személyre szóló, egyedi illat megtervezését is vállalod. Mi vesz rá arra valakit, hogy egy ilyen ügyben forduljon hozzád – lévén Dunát lehet rekeszteni a különböző “konfekcióillatokkal”.
Én nagy parfümmániás vagyok, de megmondom őszintén, én is beleszédülök a jelenlegi választékba. Az egyedi illat elkészítése egy roppant  intim és intellektuálisan nagy kihívást jelentő feladat, én eddig az összes megrendelővel örök barátságot kötöttem a folyamat végére. Minimum több hónapról van szó, de ilyenkor az illető bőréhez minden szempontból maradéktalanul illő illat készül. Az első találkozás mindenképpen a párizsi laboromban történik, ahol együtt választjuk ki nagy gonddal a nyersanyagokat.

4.Parfümtanácsadást, eseményillatosítást is vállalsz, workshopokat illetve képzéseket is tartasz egyéni illetve céges szinten is. Biztosan sok különböző emberrel találkozol. Mi a tapasztalatod, kinek kb. milyen illat tetszik?
Arrogánsnak tartom az olyan általánosításokat, hogy pl. egy negyvenes, jól szituált irodai alkalmazott tipikusan az orientális illatokat szereti  –  lehet, hogy velem van a baj, de a horoszkópokkal is ez a gondom: ne osszunk már fel 7 milliárd embert 12 féle embertípusra!  Az illatpreferenciája mindenkinek azon múlik, hogy az élete során milyen illatélményekkel találkozott, és azokhoz milyen érzések társulnak. Ezeket az agyunk elraktározza, és a másodperc törtrésze alatt később ugyanazt az érzetet kelti egy-egy illat vagy parfüm. A kurzusaim során a legszebb ajándékokat kapom a tanulóktól – akikkel a négy napos intenzív parfümiskola keretein belül végigvesszük a legfontosabb illatanyagokat -, mivel meghatóbbnál meghatóbb emlékek felidézésének lehetek ilyenkor fültanúja.

5. Az egyedüli magyar parfümőr vagy, aki vett egy nagy levegőt, és meg sem állt Párizsig. Jó nagy lépésnek tűnik, nehéz is volt megtenni?
Én alapvetően a főiskola utolsó évében az ERASMUS program keretében jöttem ki Párizsba – a parfümiskola elvégzése volt inkább a nagyobb kaland számomra. Miután eldöntöttem, hogy parfümőr szeretnék lenni, elég gyorsan rájöttem, hogy konkrétan nincs annyi pénzem, amennyibe ez a képzés kerül. Pár évig HR-menedzserként dolgoztam, mielőtt félre tudtam tenni a pénzt a parfümiskolára. Nekem szerencsém volt talán, mert könnyen el tudtam helyezkedni, de az elmúlt 10 év, amit ebben a szakmában töltöttem, minden volt, csak könnyű nem. Nincs összehasonlítási alapom, így nem tudom, mennyivel lett volna egyszerűbb mindezt Budapesten véghezvinni, mindenesetre szakmai szempontból ideálisabb Párizsban élni, ez vitathatatlan.

Fotók: Mark Bobo viktoriaminya.com
Pécsi Balázs