Interjú a Varró Design tulajdonos-ügyvezetőjével, vezető tervezőjével
1. Talán te vagy az egyetlen olyan hazai belsőépítész/enteriőrdizájner, akinek a neve szignifikánsan összeforrt a luxusszállodák enteriőrjeivel. Ez a szegmens ugye manapság nincs éppen a legjobb bőrben. Te, mint aki jobban rálátsz a témára, mit gondolsz, az utóbbi pár évben indult luxushotel felújítási kedv alább fog hagyni a megrendelői oldalon?
Véleményem szerint a nevem inkább egyfajta egyediséggel forrhatott össze – legalábbis nagyon remélem. Ugyanis “békeidőben” is mindig azt szoktam javasolni az ügyfeleimnek, hogy valami különlegesben gondolkodjunk, két okból is. Az emberek egyébként is előnyben részesítik manapság a meglepő élményeket, ilyen válsághelyzetben pedig könnyebben eszükbe jut egy adott vendéglátóipari egység, ha van benne valami plusz. Hiszek abban, hogy a különlegesen kialakított szállodák most versenyelőnyben lesznek, könnyebben meg fognak telni, mivel az emberek úgy gondolkodnak majd, hogy ha már nekibátorodva elindulnak otthonról, akkor azt egy emlékezetes élményért tegyék. Éppen ezért úgy látom, hogy a luxusszegmenst kevésbé fogja érinteni ez a válság – hozzánk is futottak be például új megrendelések a járvány óta, holott már februárban tele voltunk munkával az idei évre -, a tulajdonosok (akik a többi szegmens képviselőivel ellentétben azért biztosabb anyagi helyzetben is vannak nyilván) jelen pillanatban előre menekülnek, több megrendelőnk is arra használja ezt a kényszerű leállást, hogy felújítsunk. Azaz egy minőségibb szolgáltatással szeretnék visszavárni a vendégeiket.
2.Az általad tervezett belterek elég hangsúlyosan magukon viselik a stílusodat. Ugyan itt a blogon is többször találkozhattak már az olvasók a munkáiddal, de kérlek, írd körül, mi jellemzi az esztétikádat!
Aki ismer, az tudja, hogy én elég sokféle stílusban tervezek, de minden esetben az a cél lebeg a szemem előtt, hogy a végeredmény nagyon extra, az adott hely piaci konkurenseitől merőben eltérő legyen – ahogy erre már az előző válaszomban is kitértem. Egészen egyszerűen tényleg ennek látom csak értelmét. Ahogy minden ember más és más, úgy igaz ez az épületekre is. Engem ez nagyon inspirál, hogy mit lehet kihozni egy adott térrendezésből, hogy a végeredmény láttán a vendég azt mondja majd lelkesen az ismerőseinek: “Wow, ide feltétlen el kell mennetek nektek is!”
3.Milyen a jó enteriőr egy elegáns hotelben vagy egy fine dining étteremben? Mire kell pluszban odafigyelned, ami nem szempont mondjuk egy magánlakás esetében?
Természetesen ez két nagyon különböző műfaj, rengeteg dolgot másképpen kell csinálni egyiknél, mint a másiknál. Hogy érzékeltessem ezt egy példával: fine dining étteremben én sosem használok sztenderd székeket. Mivel itt az ember akár három-négy órát is simán eltölt, nagyobb és kényelmesebb székeket szoktam betervezni. Továbbá amennyire csak lehet, igyekszem az egyébként nyitott térnek olyan hangulatot adni kialakításilag, hogy a vendég mégiscsak úgy érezze, egy nagyon privát közegben ünnepel – hiszen leginkább ilyen céllal látogatjuk a top helyeket. Illetve ugye elvárjuk ezektől, hogy valóban luxus legyen a miliőjük – ami félre értés ne essék, nem egyenlő a giccsel! Természetesen a legfinomabb és legdrágább anyagok kerülnek ezekben a terekben felhasználásra, amelyeknek azonban nemcsak jól kell kinézniük, de kifogástalan minőségűnek is kell lenniük! Mindig azt szoktam egyébként válaszolni arra a kérdésre, hogy milyen szerintem egy jó luxushotel, hogy képzeljünk magunk elé egy többszáz éves, roppant elegánsan berendezett angol kastélyt, ahol egyébként laknak is. Egy ilyen tér tehát nemcsak káprázatos, de otthonos is egyúttal. Szerintem ugyancsak ez az ismérve egy jól berendezett luxusszállodának.
4.Hogyan látod, az utazások hatására bátrabb lett a megrendelői oldal? Volt olyan ötleted, amelyben magad sem nagyon hittél, hogy át fog menni?
Szerintem határozottan, és én ennek nagyon örülök. Régen nem egyszer előfordult, amikor meséltem egy élményemről, áradoztam a szervizről vagy a dizájnról, hogy láttam, a másik fél nem nagyon érti, miről beszélek. Ez manapság már nincs így, az emberek az utazásaiknak köszönhetően sok mindent látnak – és ne felejtsük el azért az edukációban az internet szerepét sem! A kérdés másik felére pedig csak azt tudom mondani: hogy nekem szinte csak ilyen ötletem van (nevet). Rengetegszer érzem azt, hogy az ötleteim késhegyen egyensúlyoznak, aztán szerencsére valahogy mindig átmentek, és ezekből lettek a legnagyobb durranások – amelyek akár az adott hely sikeréhez is nagyban hozzátettek. Hogy egy konkrét esetet is mondjak, ilyen volt az Aria Hotel átriumának (Music Garden) fémszerkezet nélküli üvegteteje, amely egymillió dollárba került. Vagy ott a másik példám, a jelenleg is kivitelezés alatt álló Platán Bistro Tatán, amely mellett hamarosan nyílik egy udvarház gyönyörű szobákkal, egy fine dining étterem és egy klassz spa is – mégpedig a várárokban. Ez utóbbira azért a fejemet nem tettem volna rá, hogy átmegy a műemlékvédelmen. De sikerült, ha minden jól megy, nyár végén nyit.
5. Mit gondolsz, milyen hatással lesz a tértervezésre a jelenlegi helyzet? A közeljövőben nem lesz vakcina, ennek fényében melyek azok a faktorok, amikkel tervezőként biztos, hogy számolnod kell?
Sajnos ez valóban egy olyan tényező, amellyel biztos, hogy kalkulálni kell a jövőben, a megrendelőimmel már egy ideje gondolkodunk a hogyan továbbon. Nemcsak a teraszok optimális kialakításán, de a beltereken is, hogy az enyhítéskor már kész válaszaink legyenek arra, hogy mit tudunk a biztonságért tenni úgy, hogy a megoldások azért ne is csúnyítsák el az enteriőröket – gondolok itt például különféle plexifalakra, stb. A kulcs ebben is az, hogy egyedi és különleges ötleteink legyenek, amelyek szimbiózisban tudnak élni a térrel, mintha oda tervezték volna őket – ugyanis huzamosabb ideig ott maradnak, ez biztos.