Ne hagyd ki!

Fel!
25 szept

5 válasz Bata-Jakab Zsófiától a magyar divatról

Bata-Jakab Zsófia

Interjú a Magyar Divat & Design Ügynökség vezetőjével

1. Rengeteg kiváló divat- és dizájnbrand verseng a luxusfogyasztó pénztárcájáért világszinten. Árfekvésükből adódva pedig a magyar tervezők termékei is beállnak e szép hosszú sorba. Sok minden kell a szerencséhez, pénz, paripa és fegyver, mégis, miért lehet ez valós szcenárió, s nem pusztán egy ábrándkép?

Az elmúlt években sokat változott a fogyasztói magatartás és a vásárlás módja. A folyamatos versenyképesség érdekében a márkáknak több kulcsfontosságú területre kell összpontosítaniuk. A fizikai értelemben vett kiskereskedelmi szokásokat érdemes az úgynevezett omnichannel rendszerrel kombinálni, ami annyit tesz, hogy a vevők több, különböző csatornán keresztül is eljuthatnak a termék megvásárlásáig, így egymást támogatva nagyobb értékesítési hatékonyságot érnek el.

Emellett a kiskereskedőknek is keresniük kell a márkák megkülönböztetésének új módjait és értékesítési stratégiáik újrapozícionálását. Az elmúlt években leginkább a terméken volt a hangsúly, ma azt látjuk, hogy a márkáknak és a kereskedőknek arra kell összpontosítaniuk, hogy a vásárlók elkötelezettek legyenek a márkák iránt, ne pusztán csak termékként tekintsenek arra. Jó hívószó az úgynevezett „storytelling” amin keresztül a márkák vásárlásra ösztönözik a fogyasztókat, de napjainkban ez az élmény már az emberek inspirálásáról, valamint a márka és a fogyasztó közötti szorosabb kötelék elmélyítéséről is szól. Ez a mentalitás nemcsak a milleniál és a Z-generáció sajátja, minden korosztály számára fontos, hogy személyesen, társadalmi és gazdasági szempontból is értékeljék őket, megtörve ezzel a klasszikus értelemben vett kiskereskedelmi szabályokat. Ez a generáció szeretné kifejezni egyéniségét, olyan márkákat preferálnak, amelyek személyre szabott szolgáltatást nyújtanak mind fizikai, mind digitális téren.

Mind a hazai, mind a nemzetközi fogyasztók körében határozottan megnőtt az érdeklődés a magyar divatmárkák iránt. Egyre többen törekszenek a tudatosságra és egyre többen keresik a drágább, de jobb minőségű, helyben gyártott termékeket. A külföldi ellátási láncok év eleji akadozása miatt többen az itthoni gyártatást helyezték előtérbe. Többen a túlélésért küzdenek, de van, ahol a koronavírus-járvány hatására több megrendelés érkezett, folyamatos a munkafelvétel. A Magyar Divat & Design Ügynökség működésének egyik fontos stratégiai pillére a gyártásfejlesztés, melynek célja a hazai gyártói bázis megerősítése. Néhány hónapja egy olyan digitális platformot hoztunk létre HFDA Spot néven, amely összekapcsolja a divat-és designipari szereplőket egymással. Széleskörű funkcióinak köszönhetően eredményesen alkalmazható az új megrendelők, szakmai partnerek felkutatásában és a munkaerő-toborzásban is, melyek fontos szükségletként jelentek meg a gyártók helyzetét felmérő kutatásunkban. A hazai gyártók nemzetközi versenyképességét szakmai ismeretekkel is támogatjuk. Idén egy külön mentorprogramot alakítottunk ki a ruhaipari gyártók számára, amely értékesítési, gyártástechnológiai és cégvezetési témákban fejleszti a mentoráltakat. Olyan jelentkezőket várunk a programba, akik szériában gyártható, minőségi termékekben gondolkodnak és terveik között szerepel a külföldi terjeszkedés.

Magyar Divat & Design Ügynökség pop-up üzlet

A járvány előtti szintet várhatóan 2023 körül érjük el, bízunk benne, hogy a következő évben már emelkedni fog az iparág forgalma. Az éves elemzések arra engednek következtetni, hogy az európai gyártás versenyképesebbé válhat a közeljövőben, az európai textil-és ruházati kereskedelem mérlege stabil, dinamikus a növekedés a szegmensek között.

A Magyar Divat & Design Ügynökség fontosnak tartja, hogy ebben a kihívásokkal teli időszakban is láthatóságot biztosítson a magyar márkák számára, hogy azok elérjék a magas vásárlóerőt képviselő külföldi buyereket. Idén szeptemberben immáron negyedszerre mutatják be kollekcióikat a Milan Fashion Week-en azok a magyar divattervezők, akik a Camera Nazionale della Moda Italiana és a Magyar Divat & Design Ügynökség közös mentorprogramjának résztvevői. Az ügynökség a Budapest Select ernyőmárkával hangsúlyozza ki a magyar márkák egyediségét, hogy együttesen még intenzívebb benyomást keltsenek a potenciális megrendelőkben. Az egységes megjelenésnek köszönhetően az érdeklődők immáron célirányosan keresik fel a magyar márkákat felvonultató kiállítást a milánói eseményen. Büszkék vagyunk arra, hogy a nemzetközi szakma immáron felismerte a magyar termékekben rejlő potenciált, amely hozzájárul a Magyarországról alkotott képhez.

A Budapest Central European Fashion Week is egyre több nemzetközi szakember, divatmagazin és influencer figyelmét kelti fel világszerte. A BCEFW történetében idén szeptember 10-13. között egy különleges „trunk show” keretében mutathatták be kollekcióikat a magyar márkák és a fiatal tehetségek a Deák Palotában. A program részeként egy pop-up store is megnyitotta kapuit, ahol megvásárolhatók voltak a bemutató designerek kollekciói. A Magyar Divat & Design Ügynökség ezzel az ideiglenes üzlettel őrizte meg az esemény értékesítésösztönző jellegét.

A 2021-es tavaszi-nyári kollekciókat runway videók formájában, azaz digitálisan mutatjuk be az októberben esedékes Budapest Central European Fashion Weeken. Az MDDÜ komoly hangsúlyt fektet a nemzetközi kommunikációra, az elkészült felvételeket több mérvadó buyer, szakember, divatmagazin részére is eljuttatja, hogy értékesítési lehetőséghez segítse a tervezőket és hozzájáruljon a magyar márkák nemzetközi vérkeringésben való jelenlétéhez. Az érdeklődők október 6-án és 7-én tekinthetik meg a kollekciókról készített tartalmakat.

2.A koronavírus nyilván elég jelentősen belerondított az idei terveitekbe, sok, akár már kidolgozott ötletet kellett elnapolnotok. Ezek pótlására mivel készültetek az őszi szezonban mind divat-, mind dizájnfronton?

A ruházati ipar híres a rugalmasságáról – ez a kulcsa annak, hogy a rendkívül gyorsan változó piaci helyzetben is teljesít. A divatipar az idei évben valóban rendkívüli rugalmasságról tett tanúbizonyságot, számos új működési irányelvet, dolgot kellett újragondolni a rendezvényektől és a mentorprogramoktól kezdve egészen a gyártási és kiskereskedelmi folyamatokig. A szakértők és elemzők szerint eljött az ideje annak, hogy környezetbarátabbá és digitálissá váljon az iparág. A digitális forradalom már betört a textil-és ruházati iparba, de a vártnál még kisebb a hatása az ágazatban.

A Magyar Divat & Design Ügynökség is erőteljesen épített a digitalizáció nyújtotta előnyökre és úgy határozott, hogy mentorprogramjait online térben folytatja, hogy az iparági szereplők ezekben a kihívásokkal teli időkben is megkapják a fejlődésükhöz szükséges szakmai támogatást. Mindemellett egy kérdőíves kutatást is elvégzett, hogy felmérje a világjárvány divat-és designiparra gyakorolt hatását. A kutatásban többek között megjelent a szakmai tanácsadásra való igény is. Ez hívta életre a HFDA Academy New View videó-és podcastsorozatunkat, melynek fókuszában a divat-és designipart érintő új gazdasági kihívások álltak. Az online előadásokban nemcsak a vállalkozásokat érintő legnagyobb nehézségek, hanem azok megoldására adott szakmai javaslatok is egyaránt szerepet kaptak.

Podcast formájában tért vissza az MDDÜ közkedvelt rendezvénysorozata, a HFDA Academy Fashion Flash is, valamint elindult a korábban már említett HFDA Spot online felület, amely hídként támogatja a megrendelők és gyártók online találkozását, hozzájárulva a munkaerő-toborzás és az értékesítési folyamatok eredményességéhez. Ez az első olyan közös platform, amelyen a divat és design képviselőinek lehetőségük van kapcsolatba lépni egymással.

Az MDDÜ újragondolta az idei évre tervezett szakképzésfejlesztési programjait és nagy részét digitális formában valósítja meg, az így elkészült anyagokat a digitális szakképzési tananyagtár rendelkezésére bocsájtja majd. A vírushelyzet új megoldásokra késztetett minket a szeptemberi Budapest Central European Fashion Week lebonyolításánál is. A magyar tervezők szigorú óvintézkedések mellett ún. trunk show-k formájában mutatták be a 2020-21-es őszi téli kollekcióikat. Az érdeklődők akár már a helyszínen is megvásárolhatták a prezentációkon látott darabokat a Fashion Street-en felállított pop-up store-ban.

Ahogyan azt korábban említettem, a 2021-es tavaszi-nyári kollekciókat felvonultató Budapest Central European Fashion Week-et is runway videók formájában, azaz digitálisan mutatjuk be októberben. Az MDDÜ komoly hangsúlyt fektet a nemzetközi kommunikációra, az elkészült felvételeket több mérvadó buyer, szakember, divatmagazin részére eljuttatja, hogy értékesítési lehetőséghez segítse a tervezőket és hozzájáruljon a magyar márkák nemzetközi vérkeringésben való jelenlétéhez. A digitális divathéten a magyar márkák mellett a közép-európai régió több más tervezője is bemutatkozik majd, mint például ROUSSIN (UA), JEAN GRITSFELDT (UA), EDYTA JERMACZ (PL) vagy az ODIVI (CZ). A tavaly hagyományteremtő jelleggel megrendezett Budapest Fashion & Tech Summit is digitális formában kerül megvalósításra az idei évben.

A design divízió programjainak megvalósításánál is erőteljesen építünk a digitalizáció nyújtotta előnyökre. Immáron harmadik alkalommal csatlakozunk szakmai partnerként a Design Week Budapest rendezvényhez, amely október 1. és 11. között a szakma élvonalába tartozó szakértőkkel és formatervezőkkel tér vissza hibrid formában. A formatervezők kreativitását ünneplő rendezvényre a 360 Design Budapest kiállítással készülünk, a tervek szerint október 8. és 10. között, az V. kerületi Aulich utca 4-6. szám alatt. Az eseményen a hazai és régiós designerek munkásságát is bemutatjuk online térben, hogy a földrajzi távolság se képezzen akadályt a gyártók, a forgalmazók, a formatervezők és a fogyasztók közötti információcsere előtt. A kezdeményezés célja, hogy online és offline térben egyaránt kapcsolatot teremtsen a design képviselői és potenciális fogyasztói között, melynek még nagyobb jelentősége van a megváltozott gazdasági helyzetben, amikor a designmárkák vásárlókkal való kapcsolata határozza meg a piacon való helytállást.

Magyar Divat & Design Ügynökség

3.A fiatal márkáknál gyakran adott egyfajta keresleti-kínálati ambivalencia. A tehetséges tervező ilyenkor önmegvalósít, holott a realitás zömében épp nem ezt az irányt támasztja alá, lévén az ilyen termékekre költeni tudó elit ízlése döntően elég konzervatív – s gondolok itt most csak a férfiakat illetően a business lookra. Hogy látod, van ezzel gond a magyar, illetve a regionális piacon is?

Az elmúlt években jelentős változások történtek a divatiparban, például az inkluzivitás, a sokszínűség, az átláthatóság vagy a fenntarthatóság területén.  A kezdő tervezők úgy vélik, hogy a divatiparban már elavult fogalom lett a kizárólagosság és az elitizmus. A fiatal márkák tervezői már az 1995 után született Z-generációt képviselik, ez a generáció szinte semmiben nem hasonlít az elődeire, új prioritásokat és szakmai igényeket fogalmaztak meg. A közösségi oldalaknak köszönhetően ezek a feltörekvő tervezők is reflektorfénybe kerülhetnek, legtöbbjük tudatosan a minél szélesebb vásárlóközönség bevonzásában gondolkodik. Termékeik között megtalálhatóak a fast fashion márkák árkategóriájával megegyező darabok, így azok szélesebb közönség számára is elérhetők.

Az MDDÜ az eddigi nemzetközi és hazai mentorprogramjai mellett idén ősszel Young Talent Program keretében a fiatal tervezőknek is fejlődési lehetőséget nyújt tehetségük kibontakozásában. A kezdeményezés kifejezetten azokat a friss diplomás divattervezőket célozza, akik szeretnék elindítani a márkájukat. A Young Talent Program tervezetten szakmai konzultációkon, workshopokon, tanulmányi utakon keresztül mutatja be a résztvevőknek a piac működését, ily módon készíti fel a következő generációt az előttük álló szakmai kihívásokra – legyen szó márkaalapításról, piacra lépésről, kapcsolatépítésről, marketing vagy jogi ismeretekről. A hat hónapon át tartó programban azok a tehetségek találhatják meg a számításukat, akik az iskolában elsajátított ismereteiket szeretnék kiegészíteni, valamint továbbfejlesztenék készségeiket a tervezés, gyártás és üzleti ismeretek terén. A szakmai tapasztalatokon túl, személyesen is megismerkedhetnek azokkal a helyszínekkel és folyamatokkal, amelyek elválaszthatatlanok a divatipari szereplők mindennapjaitól.

4. Már a kezdetektől fogva szoros a kapcsolatotok az olasz divatkamarával. Mit adott eddig ez a szinergia, illetve milyen perspektívák vannak még benne?

A Camera Nazionale della Modával kötött stratégiai megállapodásunk értelmében a nemzetközi szinten is elismert olasz divatkamara három éven keresztül támogatja a magyar divatipar fejlődését. Ennek részeként indítottuk útjára közösen a nemzetközi mentorprogramot, amely workshopokon és one-to meetingeken keresztül nyújt hiánypótló ismereteket a nemzetközi potenciállal bíró divattervezők számára a külföldi terjeszkedéshez. A szakmai kritériumrendszer alapján kiválasztott tervezők rendszerint az olasz kamara által delegált mentorokkal kezdik meg a munkát, amely során workshopokon sajátítják el a nemzetközi piacra lépéshez szükséges ismereteket, majd közösen felmérik a márkák erősségeit és fejlesztendő területeit. A képzés egyik legmeghatározóbb állomása a Milan Fashion Week-en való szereplés, amely során a mentoráltak a milánói nagyközönség előtt mutathatják be kollekcióikat, ezáltal nemzetközi szinten is intenzív láthatóságra tesznek szert. Idén szeptemberben a második nemzetközi mentorprogram résztvevői – Kata Szegedi, Nini, MERO, ZIA és a The Four képviseli hazánkat a rendezvényen, akik a magyar mentoringból kerültek kiválasztásra. A Magyar Divat & Design Ügynökség a már megszokott egész héten látogatható kiállítás és a Milan Fashion Week hivatalos programjában szereplő kollektív divatbemutató mellett újabb formátumokkal készül az eseményre: a hazai divattervezők munkái idén bemutatkozó videókon, catwalk show felvételeken és lookbook fotókon keresztül is eljutnak majd a jelentős vásárlóerőt képviselő külföldi buyerekhez és szakemberekhez, így a magyar márkák virtuális térben is aktív részesei maradnak a divat nemzetközi vérkeringésének és ezáltal újabb külföldi megrendelésekre tehetnek szert.

Magyar Divat & Design Ügynökség

5. A divathetetek már az elejétől fogva vállaltan regionális fókuszú. Vannak különbségek a tervezői szemléletben, egyáltalán a divat- és dizájnipari know-how-ban a V4-es országok közt?

A MDDÜ egyik kiemelt célja, hogy Budapest divatinnovációs központként felkerüljön a fenntartható divatfővárosok palettájára és iránymutató szerepet töltsön be a közép-európai régió környezetbarátabbá tételében. A közép európai blokkra az elmúlt pár évben figyelt fel a nemzetközi divatszakma. A Vogue magazinért felelős Condé Nast International is nyitott a régió felé – ebben közrejátszhatott, hogy a közép-és kelet európai divat és kultúra nagy hatással volt a nemzetközi luxusmárkák kollekcióira és azok eladásaira a közelmúltban. A régió sokak számára lehet egzotikus úti cél, mivel évekig el volt zárva a világtól, tehát valóban tudatosság van a mögött, hogy a BCEFW-re nemcsak hazai-és határontúli magyar tehetségeket hívunk meg, hanem például ukrán, cseh, lengyel vagy brit és olasz tervezőket is.

Az MDDÜ az év első felében egy nemzetközi szintű együttműködést és összefogást kezdeményezett e-konferencia formájában, melynek fókuszában a koronavírus-járvány divatiparra gyakorolt hatásai álltak. A konzultáción hazánk mellett Ausztria, Csehország, Szlovénia valamint Ukrajna képviseltette magát. A találkozó célja az volt, hogy elősegítse a divatipar régiós szereplői közötti tudás-megosztást, valamint kollaborációt. Az esemény mindemellett kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy hazánk iránymutató szerepet töltsön be a régió válságkezelő folyamataiban.

Erre a misszióra erősítenek rá az olyan egész napos, angol nyelvű programjaink, mint például a Budapest Fashion & Tech Summit, ahova a világ minden tájáról érkeznek szakemberek, hogy megosszák tapasztalataikat és előremutatást adjanak az iparágat jelenleg leginkább érintő kérdésekben, mint a fenntarthatóság, a digitalizáció, illetve az innovatív üzleti megoldások.

Design oldalon szintén folyamatos lépéseket teszünk azért, hogy vezető szerephez juttassuk Magyarországot a szektort érintő kérdésekről való közös gondolkodásban. Az októberben esedékes 360 Design Budapest kiállítással is az a célunk, hogy rámutassunk a magyar design világszínvonalú minőségére, láthatóságot biztosítva a magyar designipar jeles képviselői számára. Így egy lépessel ismét közelebb kerülhetünk Magyarország régiós szerepének a megerősödéséhez.

Fotók: PR

Pécsi Balázs