Ne hagyd ki!

Fel!
23 ápr

Highlights Of My Life: Csipak Péter

csipak-peter-fashion-street-budapest_2

Interjú az Immobilia Zrt. alapító-tulajdonosával,
a budapesti Fashion Street megálmodójával

Talán kevesen tudják Önről, hogy mielőtt elkezdett volna ingatlanfejlesztéssel foglalkozni, a vendéglátásban dolgozott. Mit profitált leginkább ebből az időszakbólszakmailag és emberileg?

Valóban, a Fashion Streetet megelőzően a vendéglátásban dolgoztam, már huszonévesen több éttermet üzemeltettem, de a kétezres évek elején kiszálltam az addigra már nyolc belvárosi étteremláncot felölelő vállalkozásból.Amit ebből az időszakból profitáltam, az elsősorban a jó emberismeretem, a munka iránti alázatom és az a hozzáállásom, hitem, hogy kemény munkával és kitartással bármit el tudok érni. Mivel gyakorlati és nem elméleti ember vagyok, a tanulás sosem kötött le igazán, viszont bármennyit képes vagyok dolgozni annak érdekében, hogy elérjem a célomat. Hajt az alkotás iránti elkötelezettség és a sokszor, sokak számára idegtépő perfekcionizmusom. Mindig is hajtott a vágy, hogy valami olyat hozzak létre, amit előttem még senki. Amikor megkérdezte tőlem valaki, hogy mivel szeretnék foglalkozni a jövőben, azonnal rávágtam, hogy ingatlanfejlesztéssel. Ebben az időszakban nagyon sokat utaztam, inspirálódtam, és mivel a fiatalkorom nagy részét a belvárosban töltöttem, egyértelmű volt, hogy itt fogok valami maradandót létrehozni.

Sokat tanultam az évek során, és a mai napig nyitottan fogadok minden kritikát, a pozitívat éppúgy, mint a negatívat.  Ez utóbbit gyakran megkaptam a nem tökéletes time managementem miatt, de ebben is sokat fejlődtem. És hogy jó tulajdonságot is említsek, mindig mindenkinek végighallgatom a véleményét, az ötleteit, és csak ezt követően döntök. Nem hiszek az egyetlen és oszthatatlan igazságban. Szeretem megosztani a sikereimet a kollégáimmal és a szeretteimmel, hiszen rengeteg támogatást kapok tőlük. Bevallom, ez az utóbbi időszak minket is megviselt, de ahogy mindig, én most is optimistán tekintek a jövőbe.

fashion-street-budapest_2

Nem hízelegni szeretnénk, csupán ténymegállapítunk: nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy Ön előtt egyetlen magyar volt a történelemben, akinek szívügye volt egy elegáns utca kialakítása. A Sugár Út ma gróf Andrássy Gyula nevét viseli, és bár az egy jóval nagyobb léptékű álom volt, a miniszterelnöki bársonyszékből, részint adóforintokból álmodoztak róla. Önnek azért egy picit nehezebb terep jutott, nemde?

Amire a legbüszkébb vagyok, hogy – eltekintve a londoni Regent Streettől, ami lényegében az angol királynő tulajdonában van –, nincs a Fashion Streethez hasonló, kizárólag egy tulajdonos kezében lévő, önálló sétálóutca Európában. Kétségtelen, hogy nagyon hosszú és nagyon göröngyös út vezetett el idáig, de megérte. Nem hiszek abban, hogy kemény munka nélkül valódi értéket lehet teremteni vagy akár komoly eredményt elérni, és ha újra kellene kezdenem, most sem mennék más irányba. Az Immobilia Zrt. saját forrásait felhasználva, valamint banki hitelt igénybe véve kezdte el először a Deák Palota ingatlanjainak felvásárlását, majd az utca felújítását, ami kiterjedt a teljes infrastruktúra és az utcaszakasz cseréjére is. Az utca fejlesztésébe fektetett munkánkért és pénzügyi invesztíciónkért cserébe az V. kerületi önkormányzattal sikerült az utca 50 évre szóló, kizárólagos közterület-hasznosítási jogáról megállapodnunk. Ehhez persze kellett az a hozzáállás, amit mindig is képviseltünk és az értékmegőrzésre való törekvéseink. A műemlék épületekre fokozott figyelmet fordítottunk, és próbáltuk ötvözni a konzervatív modernizmust a múltbéli építészeti elemekkel.

csipak-peter-fashion-street-budapest

Az Immobilia Zrt. volt az első magáncég Magyarországon, amely nemzetközi építészt, a holland  származású, világhírű Erick van Egeraatot bízta meg első körben a Deák Palota teljes építészterveinek elkészítésével. Azóta a felújítás elismeréseként a Deák Palota elnyerte a nemzetközi ingatlanszakma Oscar-díjának számító FIABCI-díjat is, miközben több neves iroda, illetve a Budapesti Litván Nagykövetség székhelye, otthont ad a Hugo Boss és Tommy Hilfiger márkáknak és különleges díszkivilágításával  turisztikai látványosság is egyben. Emellett 2018 óta a Fashion Street Gallerynek biztosít otthont, ahol az utóbbi két évben számos művészeti kiállítást, aukciót és divatbemutatót is szerveztünk, de többek között a Budapest Central European Fashion Week számára is helyszínt biztosítottunk 2020 őszén. A lokációnak és az extravagáns, ugyanakkor értékmegőrző kialakításnak köszönhetően nem véletlenül tartják az épületet Budapest egyik legszebb irodaházának. Mindezek mellett arra is törekszünk, hogy az utcát nívós és exkluzív eseményekkel is népszerűsítsük. Számomra ezek közül a legemlékezetesebb a Fashion Street Jubileum 2018-ban, melyet a Mercedesszel karöltve álmodtunk meg és váltottunk valóra, amikor is Lewis Hamilton Palvin Barbarával az oldalán áthajtott egy Mercedes-AMG GT C Roadsterrel a Fashion Street 10. jubileumát szimbolizáló X betű alatt. Talán még azt is érdemes megemlítenem, hogy a világhírű Foster+Partners építész iroda első magyar megbízója szintén az Immobilia Zrt. volt és bár a Zeppelin-projekt nem valósult meg, azért azt senki nem vitatta el, hogy grandiózus terv volt. Az ingatlanszakma és az üzleti élet meghatározó személyei szerint is sokat veszített vele Budapest, hogy a Zeppelin nem épülhetett meg tíz évvel ezelőtt.

Több világmárkának is itt nyílt először üzlete a városban, ami már önmagában is nagy dolog. Ez azonban Önnek nem elég, továbbiakat szeretne ide csábítani.

A Fashion Streeten eleinte az akkor még Le Méridien, ma már The Ritz-Carlton Budapest és a Kempinski Hotel Corvinus épületein belül voltak üzletek. Ahogyan fejlődött az utca, úgy nyitottak az utcafrontos retail üzletek is, így 2018 óta már olyan világhírű márkák vannak jelen, mint a Jo Malone, a Bobbi Brown vagy a Philipp Plein. Azt is sikerült elérnünk, hogy Magyarországon elsőként nálunk nyisson üzletet a Tommy Hilfiger, az Inditexhez tartozó Massimo Dutti és a Zara Home, a Furla, a Vapiano, a Lindt, a májusban nyíló Falconeri, valamint Közép-Európa legnagyobb Hugo Boss szalonja is a Fashion Streeten található. A jövőbeli terveim között szerepel, hogy bővítsem a repertoárt: a gasztronómiai, ruházati és beauty termékek mellett szívesen látnék óra- és ékszerbrandet, vagy akár autómárkát is. Mindennap  boldogság tölt el, amikor a Fashion Streeten végigsétálok, mert érzem, hogy valami maradandót sikerült alkotnom, amelyből a következő és az azt követő generáció is profitálni fog.

fashion-street-budapest

Egyszer azt nyilatkozta, hogy Ön inkább a vizionárius szerepkörben lubickol, a menedzseri feladatokban már kevésbé. Pedig ekkora projektek nyilván határozottan igénylik az utóbbi színtéren is a helytállást. Mit emelne ki, miben a legjobb ezen a fronton, és miben kell még mindig fejlődnie?

A Fashion Street tulajdonosa és üzemeltetője a 2000-ben alapított és már többször említett Immobilia Zrt., amelynek vezérigazgatója Dr. Balázs László. Ismeretségünk több évtizedes, mely az évek során munkakapcsolatból barátsággá alakult. Én az újító, az álmodozó, a kreatív ideák szerzője vagyok, végletekig akaratos és kitartó, ő pedig a racionális gondolkodás és a számok embere. Azt hiszem, tökéletesen kiegészítjük egymást, és ezt az utca folyamatos fejlődése és az elénk gördülő akadályok leküzdése is igazolja. A csapatomban mindenki azt csinálja, amihez igazán ért. Az elmúlt évtizedekben igyekeztem magam köré kulcspozícióba olyan embereket gyűjteni, akikben feltétel nélkül megbízom, és akikről tudom, hogy a tűzbe tennék értem a kezüket. Cserébe ugyanezt várhatják tőlem. Azt hiszem, ez a vezetői mivoltom legfőbb erénye, még ha olykor hibázom is, amit ellenben kész vagyok mindig elismerni. A másik és talán a legfontosabb ismérvem, hogy a legnagyobb nyomás alatt, a leglehetetlenebb helyzetekben vagyok képes a maximális önuralom mellett mentálisan a legnagyobb teljesítményt kihozni magamból. A természetem olyan, hogy a kihívások és a nehézségek csak még inkább határozottabbá tesznek a céljaim elérése érdekében, és abban a meggyőződésemben, hogy jó úton járok.

Lifestyle magazinként nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a fotóit nézegetve mintha az eddigi legjobb formájában lenne. Genetika vagy odafigyelés a titok?

Szerencsésnek mondhatom magam, jó géneket örököltem, de természetesen tudatosan odafigyelek magamra. Nálam nem telhet el nap sport nélkül, a kollégáim is tudják, hogy reggel nem vagyok elérhető, mert éppen futok, az edzőteremben hajtom magam. Ez is kell ahhoz, hogy teljes odaadással tudjam belevetni magam a mindennapi munkába. Imádom az extrém sportokat, amikor csak lehetőségem nyílik rá, kipróbálok valami újat, és az sem titok, hogy én magam is divatrajongó vagyok. Követem a trendeket, de megvan a saját stílusom, ami átmenet az elegáns és a lezser közt, ugyanakkor szeretem a rendhagyó, egyedi darabokat is. Igyekszem mindenből a legjobbat venni, de nagyon fontos a kényelem és az elegancia akár egy laza hétköznapon is. A kifinomult öltözködés és az igényesség számomra egyfajta metakommunikáció: az én pozíciómban a stílus nemcsak kötelez, de egyben lenyomata is annak, amit képviselek.

fashion-street-budapest_3

Az sem titok, hogy a Fashion Streetre egyre inkább brandként tekint, éppen ezért több, szorosan ehhez kapcsolódó projekt fut egyidőben, amelyekkel szintén, de nem csak a divat oltárán áldoz. Beszélne kicsit ezekről is?

A mostanra a Your lifestyle szlogennel felruházott Fashion Street már nem csupán egy bevásárlóutca, hanem egy 225 méter hosszan tartó életérzés, amely elsősorban a magas minőségű divatról, a belvárosi korzózásról, shoppingolásról és a teraszon üldögélés élményéről szól, emellett pedig otthont ad a művészet és a kultúra szerelmeseinek, a gasztroimádóknak, vagy csupán azoknak, akik vasárnap délelőtt a napfényes kirakatokban szeretnének gyönyörködni. A divatrajongók számára az üzleteink mellett pedig ott van a Fashion Street magazin, amelyet az utca fejlesztése mellett 15 évvel ezelőtt indítottunk el. A saját készítésű és finanszírozású kétnyelvű divatlapunk neves fotósoknak, modelleknek és művészeknek ad platformot. Ezzel is egy álmom valósult meg, hiszen Magyarországon egyedülálló ez a lap, ami többek között annak is köszönhető, hogy minden résztvevője szívvel-lélekkel készíti, az alkotók szabad kezet kapnak, így kiélhetik kreativitásukat. Ráadásul idén – a járvány ellenére – a magazinnal is szintet lépünk, hamarosan már kereskedelmi forgalomban is elérhető lesz.

csipak-peter

Fotók: Oleg Borisuk (portrék), Gosztom Gergő (utcaképek), Greguss Máté (partifotó)
2021. április 23.

Pécsi Balázs