Ne hagyd ki!

Fel!
16 máj

Kínában nekifogtak újraépíteni a Titanicot

titanic

A rögtön az első útján jéghegynek ütköző, majd rövid idő alatt el is süllyedő óceánjáró mindig is izgatta az emberek fantáziáját – James Cameron 1997-es szuperprodukciójának bemutatása óta meg különösen. Egyrészről nyilván adott a sztori banalitása, hogy a temérdek pénzből épített és elsüllyeszthetetlennek tartott (legalábbis úgy reklámozott) gigahajó még az út végéig sem húzta, a több mint 1500 halott (köztük gazdagokkal és híresekkel), az igazságtalan társadalmi megkülönböztetés, hogy ki szállhat be a kevés mentőcsónakba, azAtlanti-óceán jeges zordsága és a vízbe hulltakkal való kíméletlensége mind-mind hozzátettek a történet szenzációértékéhez. Ugyanis nyilván nem az RMS Titanic volt az első hajó, amely elsüllyedt a történelem folyamán, de amikor neves társasági előkelőségek potyognak bele a jéghideg óceánba, arra azért mindenki felkapta a fejét akkor és később is – hiszen a világ egyik legjobban jövedelmező mozifilmjéről beszélünk egyúttal.

Pont ezt a potenciált látta meg benne a China Seven Star Energy Investment Company is, amely 165 millió dollárból (1,1 milliárd jüanból) kezdte meg a hajó replikájának építését, immár kissé melegebb vizeken: a kínai Jangce folyón. Ez a hajó ugyanis nem megy majd sehova, múzeumként, étteremként, legfőképpen pedig szállodaként várja majd mindazokat, akik örömmel fizetnének azért nem is keveset (egy elegánsabb szobában 310 dollártól indul egy éjszaka/fő), hogy a századfordulós elit bőrébe bújjanak egy pár nap erejéig, azaz pont úgy pihenjenek és azt egyék, mint akár a filmben a Kathy Bates alakította, híres new yorki dáma, Molly Brown. (Arról nem szól a fáma, hogy a harmadosztály vas emeleteságyas celláit is lehet-e majd bérelni, feltesszük azonban, hogy csak az első és másodosztály lakosztályai és szobái lesznek elérhetők.)

A kínai Titanic egy hosszútávú projekt, az építtető 100-200 évre kalibrálta. A kivehető szobák száma ugyanis véges, pont annyi lesz belőlük, amennyi az 1912-ben Southamptonból induló járművön. Ahol gépház, vízzáró kamrarendszer, stb. volt, itt is pont ott találjuk ezeket – miképp pont ugyanúgy fog kinézni a híres faragott főlépcsőház vagy a bálterem is, egyszóval tökéletes másolat lesz az utolsó csavarig. Bár az eredeti tervrajzokat használják sorvezetőnek, még így is több időt emészt fel a kivitelezés, mint amennyibe az eredetit telt összeszerelni: jelenleg hat évet mondanak a nyitásig. A Titanic II.-re évi kb. 5 millió látogatót várnak, ezzel pedig Szecsuán tartomány legvonzóbb attrakciójának számít majd egy élménypark ékköveként.

Fotó: IMDB
2021. május 16.

Pécsi Balázs