Interjú Tóth Bori divattervezővel, a TOTHBORI tulajdonosával
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy egy bizonyos célcsoportnál az egyik legjobban csengő névvé váltál a 2010-es évek elején a magyar divatiparban – két márkával is. Ebből az elsőt most nem pusztán felmelegítetted, hanem teljesen újrahúztad, nem egy elegáns atmoszférát álmodva meg neki, hanem egy fiatalos vizualitású bomberdzseki vonallal indultál alapvetően – ami azért részint új terep, nemde?
Az új kollekcióval 2021 őszén térek vissza. A 20 év szakmai múlt és a mögöttünk lévő rendhagyó időszak nyomán megérett szemléletváltás miatt ezek letisztult, intelligens darabok lesznek, amelyek szezonról szezonra képesek egymáshoz kapcsolódni, egyszerre modernek és időtlenek, így nem csak a mának üzennek, de a holnapról sem feledkeznek meg. A dzsekik, amik önmagukban ikonikus darabok, már abba az irányba mutatnak, hogy eleve a hordhatóságra és a korosztályok összemosására fektetem a hangsúlyt. Az a célom, hogy belecsempésszek egy tőlem megszokott világba egy olyan aspektust, ami oldottabb, fiatalosabb, azonban megtartja azokat a klasszikus elemeket, amik az én mércém szerint nem ássák alá a nőiességet. Ebben nincs különbség a régi és a mostani TOTHBORI között.
Nem karakter nélküli, nagyon letisztult, hanem a vevő szempontjából sokkal érettebb kollekció lesz, egymással könnyen kombinálható, egymásra épülő elemekkel. Az alapdarabok mellett megadom azokat a highlightokat, amik mint a dzseki, vagy a printek, most is nagyon fontosak lesznek. Az a vásárló, aki a mi termékeinket szereti, minden irányból kap egy saját bejáratú világot. Az outfit, amelyet ezzel a szemlélettel állítok össze, felismerhető lesz. Időtlen elegancia, ami izgalmas marad. Sosem nyugszom, amíg egy ruhadarab ki nem lép a tőle megszokott funkcionalitásból. A célom az az érzés, hogy a TOTHBORI ruha felszabadulttá tesz, kényelmes, viszont nem marad észrevétlen, összképében lesz kifinomult és elegáns.
Nem lehet nem megemlíteni, hogy az elsők közt voltál anno, akinek a brandjei jelentős invesztíciót kaptak akkor, amikor például a kockázati tőkealapok a legvadabb álmaikban sem gondolták még, hogy egyszer magyar divatmárkákba szeretnének majd fektetni. Azon kevesek közé tartoztál így, akik a szalonmunkát hátrahagyva megengedhették maguknak anyagilag a professzionálisabb ügymenetet, netán a markáns sajtójelenlétet. Mit tanultál ebből az időszakból, netán a hibákból, amit most tudsz majd kamatoztatni?
Igazság szerint, az első tanulság az, hogy már az indulásnál pontosan meg kell határozni hogy mekkora legyen a cég növekedése az elkövetkezendő években. Hogy nagy körültekintéssel kell kiválasztani kik azok a jó szakemberek és jó emberek, akikkel együtt szeretnénk ezen dolgozni. A célok megfogalmazása és egy nagyon erős tervezettség az, ami most abszolút tudatos. A tervezésnél sorra vettem mindent, határozottan tisztábban tudom megfogalmazni azokat a célokat, amit el szeretnék érni.
Korábban a kreációiddal egyértelműen a magyar elitet próbáltad megszólítani (sőt, egy időben még az oroszt is), akár haute couture vonallal, jóval magasabb árfekvésben. A vásárlóid zöme üzletemberek elegáns feleségeiből vagy üzletasszonyokból állt, nyitottak lesznek ők szerinted az új irányra, vagy a nagy brandekhez hasonlóan te is beszállsz a new millennials generációkért folyó harcba?
A sokszínű értékvilággal rendelkező nőnek tervezek ruhákat, aki elfogadja önmagát, kimondja amit gondol, könnyed, ugyanakkor körültekintően válogat, értékeli a művészetet és a mindennapok örömeit. Azzal, hogy a TOTHBORI nagyon egyéni vizuális kultúrát prezentál – átlépve a generációs csoportokat -, azokhoz szól, akik erre rezonálnak, akik érzelmileg köteleződnek el a márka iránt. Az anyagok, a színek, a printek, a történetek mind-mind érzelmi köteléket adnak. Ezt az érzelmi köteléket építjük következetesen az első néhány évben, ami a már meglévő ügyfeleimen túl, biztosan ki fogja választani a jövendőbeli vásárlóközönségét.
Jelenleg a szortimented nagy részét a dzsekik adják, ékszerkiegészítőkkel és arcmaszkkal kiegészülve. Elég lesz ez a rentábilis működéshez, vagy más termékcsoportokkal is előrukkolsz majd a jövőben?
Az ősszel megjelenő teljes ready-to-wear kollekció mellett megmaradnak azok a most is jelentős termékvonalak, mint a bomberek, vagy az önmagában is az öltözéket meghatározó kiegészítők. Egy magas művészi értékkel előállított, a művészi képzelőerőt szabadon engedő ékszerkollaboráció is készül, amihez hasonlókat a jövőben is tervezünk. Mindez számos opciót ad majd viselőjüknek, és a variálhatóság révén lehetőséget a személyiség és a magabiztos egyediség kifejezésére. A különleges és a finom egyensúlyára törekszünk mindig.
A korábbi márkáidnál is örök kérdés volt a piacméret, hogy van-e kellő mértékű kereslet idehaza ilyen árfekvésű termékekre – kivált a nagy, netán hangsúlyosan logózott brandek árnyékában. Többször is bemutattál anno így külföldi divatheteken, szakmai vásárokon is. Ezzel kapcsolatban most milyen céljaid vannak?
Középtávú céljaink, hogy mind online és mind offline vonalon kialakítsuk a külföldi partneri hálózatot. Ehhez azonban arra van szükség, hogy egy erősen a saját lábán álló, teljesen kiforrott, piacképes márka legyünk. Nemzetközi viszonylatban pillanatnyilag multibrand üzletekben való jelenlétet tervezünk.
A divatvilág – a koronavírusnak is köszönhetően – igencsak átalakul, több márkánál már a klasszikus szezonális kollekciók fontossága is megkérdőjeleződött. Hogy tervezed, milyen időközönként jössz ki új darabokkal, ezek mennyire lesznek időtállók stilárisan, s mindez, hogy fogja alakítani az üzleti modellt?
Abban hiszünk, hogy a kollekcióink a mostnak szólnak, de ezzel együtt időtlenek is tudnak lenni. Tematikákra szedjük szét a nagy kollekciót, és akkor tesszük elérhetővé, amikor azt hordani is lehet. Sokkal intenzívebben kapcsolatban tudunk maradni így a vevőinkkel. A pandémia mind az évszakbeli, mind a földrajzi határokat elmosta. A szakmai állásfoglalás természetesen meglesz, de ügyfél szemszögből fogunk mindent átgondolni.
Nálad mindig is karakteresek voltak a minták, bár korábban a roppant kifinomult japán ikonográfiát részesítetted előnyben. A grafikákért ezúttal is te felelsz, mi adja azonban most az inspirációt?
A keleti művészetek iránti vonzódásom változatlan. Ez az ősi művészet mind motívumában, mind anyaghasználatában bőséges inspirációt ad. Ez az elköteleződés mindig is megvolt és megmarad, de sokkal kifinomultabb, érettebb és elvontabb formában folytatom. A mintahasználat sokkal fiatalosabb, vagányabb, frissebb lesz, kiforrottabb formában a korábbiakhoz képest. Nem vagyok a csapongás híve. A mintákat én tervezem, nemcsak a ruhákra, hanem a kiegészítőkre is.
Egyelőre webshopon keresztül értékesítesz, mennyire látod ezt egy jó csatornának? (Pláne ugye méretes termék esetén.) Tervezed esetleg, hogy a későbbiekben saját szalont/üzletet nyitsz?
Mindenképpen azt gondolom, hogy egy ilyen pozicionálású márkának fizikailag is jelen kell lennie azért is, mert nem minden modellünk tud megjelenni webshopban. Itt a demi-couture modelljeinkre gondolok, amik méretre készülnek. Ezek nem az online kommerciális világ darabjai. Ezért tervezzük egy atelier megnyitását is még ebben az évben. Így teljes szolgáltatást tudunk nyújtani a méretmódosítás, átalakítás terén, és természetesen egyéni megrendelést is tudunk teljesíteni.
Híres voltál arról, hogy nálad a legfinomabb szőrmének kinéző bunda vagy applikáció is mind-mind műanyag az állatvédelmi elveidből fakadóan, azaz addig kerested a gyártót, amíg meg nem találtad a tökéletes minőséget. Azóta azonban jobban középpontba került a fenntarthatóság és a környezetvédelem témája is, mi a TOTHBORI márka policyje ezen a téren?
Továbbra sem szeretnék állati szőrmét használni, ugyanakkor a szenvedélyes vonzódásom a szép szőrmék iránt nem szűnt meg. Tervezőként mindig is kerestem azokat az anyagokat, amelyek ugyanolyan minőségi követelményekkel tudják kiváltani a szőrmét és a hasonló természetes anyagokat. A mi policynk, hogy a divat kedvéért nem támogatjuk semmilyen módon az állatok pusztítását. Ezen túl kiemelten figyelünk arra, hogy a nálunk megjelenő minden anyagnak, mindig tovább éljenek második, harmadik, negyedik szinten, akár kreatív felhasználásban, máshol. Ez a mentalitás az egész cégben jelen van, mindenki ezzel a szemlélettel végzi a munkáját. Hiszek abban, hogy a sok kis apró részletre figyelés kimagasló értékkel bír.
Ha minden úgy megy majd, ahogy szeretnéd, hol látod magad és a brandet öt meg tíz év múlva?
Azok az értékek, amiket én képviselek, az újjászületett TOTHBORI márkában is élénken jelen vannak. A legfőbb üzenetünk és kötelességünk, hogy az állandóság biztonságát fenntartsuk az ügyfeleink felé. Az elmúlt év változásai során sokkal jobban felértékelődött az egymásra figyelés. Az elkövetkezendő néhány év feladata is az, hogy legyen a márkának egy olyan asszociációja, amit felismernek. 5 éven belül szeretném a brandet nemzetközi exkluzív online portálokon látni, 10 éven belül tengerentúli piacokon is megjelenni multibrand üzletekben. Most minden nagyon változik, inkább úgy fogalmazok, hogy szeretnék olyan márkák között jelen lenni, amik európai színvonalon luxusmárkáknak számítanak. Hogy ez milyen közeg lesz online vagy offline, áruház vagy multibrand üzlet, nem tudom, de bárhogy is lesz, én szeretnék ott lenni!
Fotó: Zsólyomi Norbert
2021.június 5.