Jobban mondva a Dolce&Gabbanától, hiszen a fiatalokat megcélzó D&G márka sajnos nem élte túl a 2008-as gazdasági világválságot, az üzletek világszinten a magasabb árfekvésű és idősebb generációt megcélzó Dolce&Gabbanává pozícionálódtak át – az Andrássy úton, a jelenlegi COS üzlet helyén lévő is, bár még évekig láttuk az üzlet felett a régi logót. Ezt a sokkot pedig szinte egy időben követte egy másik a szicíliai tervezőpáros részéről. Míg a világ divatházai egyre-másra álltak le az haute couture kollekciók készítésével, Stefano és Domenico útjára indította a női Alta Moda, majd később a férfiaknak szóló Alta Sartoria vonalat, utóbbit először a márka milánói headquarterében – itt idén én is jártam, egyszerűen pazarul van berendezve – mutatták be, majd a női kollekcióknál bevett szokás itt is teret nyert. Azaz, hogy ezek a darabok mindig valamilyen városhoz kötődnek, így ott is mutatják be őket – s a lokációk csak röviddel a bemutató előtt válnak publikussá. Eddig ezek olasz helyszínek voltak – pl.: Capri, Palermo, Nápoly, Milánó, Monreale -, tavaly év végén azonban a londoni Harrodsban (amelynek az ünnepi kirakatait is a cég tervezte), idén pedig New Yorkban és Mexikóvárosban mutatkoztak be, immár együtt, ami eddig nem volt szokás, lévén a férfi és a női kollekciók nem (feltétlen) passzoltak össze.
Hogy ez a poszt ne legyen kilométeres, így csak a férfidarabokra térünk ki, rögtön egy újdonság az, hogy időközben (nyilván jól megy az üzletág) a kezdetben évi egy kollekció többre duzzadt, ami azért is vicces, mert a divatipartól furcsa rendszer mellett kifejezetten kiálltak a tulajdonosok. Mondván, a globalizált világban ők Brazíliától Oroszországig, folyton utazó üzletembereknek árulnak, így a szezonalitásnak nincs nagy szerepe az értékesítésben. Persze az meg kicsit fura volt, hogy az embernek a shoppinghoz feltétlen muszáj Milánóba utazni, csak ott lehet ugyanis megrendelni ennek a termékvonalnak a darabjait.
A 2008-as tavasz-nyári kollekció darabjait a Rockefeller Centerben mutatták be Liza Minelli produkciójának és seregnyi celebritynek a társaságában (Stefano Gabbana egy olasz szólással indokolta a választást, miszerint aki a pénzről beszél, attól azt kérdezik Itáliában: „Azt hiszed, egy Rockefeller vagy?”), a korábbiakhoz képest meglepően nagy számban, „olasz szemmel New Yorkra tekintve”, ahogy fogalmaztak. A kollekció ismét pazar lett, a szabásvonalak maradtak, klubzakók, köntösök, házikabátok vonultak fel újszerű megközelítésben, bársonyból, krokodilbőrből, flitterel agyon varrva. A minták természetesen a város aranykorára, a húszas évekre reflektáltak, tipik landmark art deco felhőkarcolók (Chrysler Building, Empire State Building, Flat Iron Building, stb.) és (nonfiguratív) grafikák (pl.: a New York Times oldalai „vérrel áztatottan”) idézték meg a nagy Gatsby stílusát. No, de elég a szócséplésből, hiszen szeme ugyebár mindannyiunknak van, íme!
A több napos New York-i happening (első nap külön az ékszereknek rendeztek egy eventet, második nap jött a férfikollekció, harmadnap pedig az Alta Moda) után a vendégsereg egy része (akiket egyébként egy exkluzív Whats App csoportban hívtak meg) továbbutazott Mexikóvárosba, ahol a Soumaya Múzeum műkincsei közt sorjázott a cruise kollekció, ami a hagyományos, mediterrán „dolcés” stílusra némileg jobban rímelt, nekem picit jobban is tetszett emiatt. Erről is van vidi, nézzétek és ámuljatok!
Fotó: PR