Ő Királyi Fensége Sirivannavari Nariratana Rajakanya bangkoki székhelyű luxusmárkája egy ideje már felkerült a globális divattérképre is – köszönhetően legfőképpen a tulajdonos-dizájner személyének, aki a jelenleg is regnáló, a világ leggazdagabb uralkodójaként számon tartott X. Ráma király egyetlen lánya is egyúttal, a thai királyi család egyik leghíresebb tagja. Pláne nemzetközi szinten, hiszen a 34 éves hercegnőnek már jó ideje foglalt helye van a legmenőbb párizsi haute couture show-k első sorában, így csak idő kérdése volt, hogy kipróbálja magát divattervezőként is. És milyen jól tette, ugyanis roppant tehetségesnek bizonyult: a Sirivannavari divatház ugyan főként ready-to-wear darabokat készít, de a couture modellekbe sem törik bele a bicskájuk. Remek példa erre a múlt hónap végén bemutatott új, 2021. tavasz-nyári, 60 lookos kollekció, amelyet Egyiptom inspirált.
A tervező nem akarta lekopizni sem John Galliano 2004-es tavasz-nyári haute couture show-ját, sem a Chanel 2019-es pre-fall Métiers d’Art bemutatóját – hogy csak a leghíresebb, szájbarágósan egyiptomi tematikás kollekciókat említsük most. Nem ókori egyiptomi ruhákat akart 2021-re adaptálni, de nem is kívánt annyira elrugaszkodni az alapötlettel, ahogy tette azt Elie Saab a 2017-es tavasz-nyári haute couture darabjainál. A thai divatház atmoszférája olyan, mintha visszarepültünk volna a századfordulóra, és egy hatalmas sírfeltárást/ásatást néznénk végig. Az egyértelműen ókori elemek mellett vissza-visszaköszönnek a korszak régészeinek, európai kalandorainak jellegzetes darabjai is – főként a férimodelleken. De a fentebbi képekre pillantva elképzelhetjük, milyen remekül helytállnának a lookok egy fülledt estén a Níluson hajókázva, egy jachton rendezett elegáns koktélpartin.
A kifutókép találó volt, nem túl sok. A modellek útját a Louvre előtti piramisra hajazó világítótestek és mű lótuszvirágok csoportosulásai szegélyezték. A szabásvonalakban és formákban (pl. piramis alakú táska), valamint a mintákban és rátéteken megjelenő egyértelmű ikonográfia mellett érdemes még szót ejtenünk a modellek “hajáról’ is, ami olybá tűnt, mintha gézbe bugyolálták volna – megidézve ezzel a mumifikálási szertartást, illetve nyilván az iszlám hódítás utáni eltakarási kötelezettséget is. Az anyagok terén sok volt a selyem és a len – ez két olyan textíliaféle, amiről ugye mindig is híres volt az ország. Ezek az apró nüanszok jelzik azt a tervezői tudatosságot és perfekcionizmust, amelyek képesek egy brandet világmárkává emelni. Mert hiába pénz, paripa és fegyver, ha ezek hiányoznak. Szerencsére azonban ahogy előbbiekből, a hercegnő ezekből sincs híján.
Fotók: PR
2021.április 5.