Ne hagyd ki!

Fel!
24 jan

5 kérdés a luxus virágdekorációkról Katja Schläflitől

Katja Schlafli_Arioso Budapest

Interjú az Arioso Budapest tulajdonos-ügyvezetőjével

1.Az Arioso nem pusztán egy virágüzlet-láncolat, sokkal több ennél: brand és életérzés. Nálatok köttet a budapesti felső tízezer jelentős része (na meg mi is), luxushotelek dekorációjáért vagytok felelősek, kávézót üzemeltettek és számos niche lakásdekorációs prémiummárka hazai forgalmazói vagytok. Gondoltad volna mindezt, amikor ideköltöztetek a férjeddel, Martinnal Svájcból?

Amikor megfogalmazódott bennünk, hogy Budapestre költözünk, azt is tudtuk, hogy nem csupán virágokat szeretnénk itt árulni, hanem egy életérzést, amelyet a virágok segítségével tudunk elérni, illetve nyújtani a vásárlóink számára.  A munkánk során ugyanis érzelmeket alkotunk. Ezért az aktuális feladathoz stílusuk és karakterük szerint választjuk ki a virágokat, amelyeknek a lehető legtermészetesebb bemutatására törekszünk. Olyan kompozíciókat alkotunk, melyek időtlenek, elegánsak, és az ügyfeleink álmait tükrözik. A kezdetektől célunk volt, hogy egy olyan vállalkozást építsünk fel, amely többrétű, és a virágüzletek mellett szállodákat, rendezvényeket, esküvőket is szeretnénk dekorálni, ezzel is erősítve a virágok fontos szerepét ezeken a területeken is. Így a 2002-ben nyílt Arioso üzletből napjainkra három lett, melyekben a virágok mellett ma már dísz- és ajándéktárgyakat, lakásdekorációs kiegészítőket és gourmet-termékeket is kínálunk. Az évek során a termékpaletta mellett a szolgáltatások köre is bővült: ma már a teljes országra kiterjedő házhozszállítási szolgáltatással, rendezvények, esküvők, vállalati és szállodai enteriőrök dekorációjával, lakberendezési tanácsadással, workshopokkal és számos más kényelmi szolgáltatással várjuk vásárlóinkat. Amikor tehetjük, évi több alkalommal utazunk külföldre és veszünk részt szakvásárokon annak érdekében, hogy ügyfeleinknek, vásárlóinknak mindig a legaktuálisabb, egyedi kínálatot, a  legjobb minőségű virágokat és szolgáltatást nyújthassuk. Ezen dolgozunk folyamatosan.

2.Melyek a legfontosabb ismérvei egy elegáns virágcsokornak manapság?

Véleményem szerint ahhoz, hogy egy elegáns virágcsokrot készítsünk, „értenünk” kell az egyes virágokat, vagyis tudnunk kell, hogy mi a jelentésük, mik a legfontosabb jellemvonásaik. Az elegancia mindig a megfelelő prezentáció és a jó, harmonizáló kombinációk függvénye. A színek, formák, a szirmok és levelek textúrája mind nagyon fontos tényezői a harmónia megteremtésének egy virágcsokor vagy dekoráció esetében.

3. Nyilván eléggé máshogy kell hozzáállni egy magánmegrendeléshez, mint mondjuk egy szállodai koncepcióhoz. Hogyan zajlik egyiknél és másiknál a munka?

Először is mindkét esetben meg kell értenünk, hogy mit szeretne a megrendelő, mi a virágaink „célja” az adott szituációban. A szállodáktól legtöbbször szabad kezet kapunk annak érdekében, hogy hétről hétre változó, szezonális és kreatív dekorációkat készítsünk – természetesen a hotel arculatához illő színekben és stílusban. Magánmegrendelőinknek gyakran mi adunk ötleteket, együtt beszéljük meg, pontosan mit szeretnének, főleg, ha egy olyan fontos eseményre készítjük a virágokat, mint például egy esküvő. Igen hosszadalmas folyamat is lehet, míg az első megbeszéléstől és helyszíni bejárástól a mintadekorációk elkészítésén keresztül eljutunk a végleges darabokig és azok installációjáig. A rendelések menete nemzetközi ügyfeleink esetében is hasonló, bár velük sok esetben konferenciahívások, videók, e-mailek és sok-sok fotó segítségével történik az egyeztetés. Mindemellett vannak állandó ügyfeleink is: nekik az otthonukba, irodájukba, vagy az üzletükbe készítjük el hétről hétre azt a friss, szezonális virágokból álló csokrot vagy más dekorációt, ami az igényeiknek illetve a helyszín adottságainak (hőmérséklet, fényviszonyok, stb.) leginkább megfelel.

4. Hallani olyan külföldi példát, hogy a család akkorra is megrendeli a kedvenc virágosától a full dekorációt, amikor valószínűleg nem is tartózkodnak majd a városban, helyette egy másik ingatlanjukban töltik mondjuk a karácsonyt a bolygó egy teljesen más pontján. Előfordulnak idehaza is extrém kérések vagy ennél azért jóval földhözragadtabbak vagyunk?

Szerencsére a világ minden tájáról vannak ügyfeleink, sok esetben valóban különleges kívánságokkal. Vannak, akik csupán egyetlen rendezvény miatt jönnek Budapestre, és előre megrendelik a szükséges virágokat, sokan külföldről küldenek virágot szeretteiknek vagy üzleti partnereiknek, de vannak filmes cégek például, akik a forgatásra érkező színészeket lepik meg egy-egy virágcsokorral vagy üveg pezsgővel. Vásárlóink sok esetben egész évben bennünket keresnek meg, ha virágra van szükségük: mi dekoráljuk otthonaikat különböző fontos alkalmaikra (partikra, karácsonyra), virágcsokrot rendelnek tőlünk, ha vendégségbe mennek, vagy szeretnének meglepni valakit, és így tovább. Néha idő kell ahhoz, hogy az ízlésüket és a szokásaikat megismerjük, de mindig arra törekszünk, és mindig keményen dolgozunk azon, hogy a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsuk nekik és bizalommal fordulhassanak hozzánk bármilyen virágigényükkel.

5. Egyre több az olyan hang, hogy nem biztos, hogy például a rózsát Ecuadorból kellene idáig utaztatni –  még ha ennek is a legjobb a minősége. Mit gondolsz, a környezettudatosság, esetleg a mostani koronavírusjárvány ezt az iparágat is át fogja majd formálni?

Az Arioso filozófiájának lényege, hogy szezonális virágokkal dolgozunk, melyeket leginkább magyar termelőktől vásárlunk – így a legfrissebbek és a legjobb minőségűek, hiszen minden virág akkor a legszebb és legtartósabb, mikor éppen szezonja van. A nyári időszakban az üzleteinkben megtalálható virágok és zöldek 80-90%-a magyar termelőktől származik. Télen az arány kicsit rosszabb – az időjárási viszonyok miatt ugyanis kevesebb a helyi áru, hiszen szabadföldi termelés ebben az időszakban nincs Magyarországon. Ezért ezekben a hónapokban mi is használunk import virágokat annak érdekében, hogy kínálatunkban mindig megtalálhatók legyenek a legnépszerűbb fajták, de törekszünk rá, hogy minél kisebb legyen az arányuk. Az ecuadori rózsák egyébként természetes napfényben, üvegház és speciális fűtés nélkül nőnek, így „csak” a szállításuk miatt hagynak maguk után ökológiai lábnyomot. Ezzel szemben Európában egy hasonló minőségű rózsa előállításához sok-sok óra fűtésre és mesterséges megvilágításra, illetve speciális üvegházra van szükség – ami egyes kutatások szerint közel ugyanannyi károsanyag-kibocsátással jár, mint az ecuadori rózsák utaztatása. De mivel rózsaszezonban a hazai rózsáknál nincs szebb, mi lehetőség szerint mindig hazai termesztésű szépségeket kínálunk.

Fotó: Ajkai Dávid
2021.január 24.

Pécsi Balázs