Igazából ezt a posztot már év végén meg akartam írni, de valamiért mindig halogattam az összegereblyézését (nyilván azért, mert elég nagy meló :D), aztán úgy voltam vele, hogy immár aktualitását vesztette a téma, kit érdekel már, mi nyílt 2019-ben, amikor idén is lesz majd egy csomó nyitás, nem kevésbé különleges. Aha, hát jósnak biztos nem fogok elmenni. Nagyon meglepődnék, ha azok a luxusmárkák, amelyek jelen pillanatban zárva tartják az üzleteik nagy részét, adakoznak az egészségügynek (Armani, Versace, Prada, Ralph Lauren, stb.), netán maszkot (Pal Zileri), védőruházatot (Armani) vagy fertőtlenítőgélt (LVMH, Kering) gyártanak táskák, ruhák és parfümök helyett, azok majd nagyon szeretnének új üzleteket átadni a nem létező vásárlóhadaknak, pláne, hogy az sem biztos, fenn tudják-e ők maguk vagy a viszonteladói partnereik tartani az eddigieket. Persze, a kérdés adekvát, hogy kinek is? A világjárvánnyal kéz a kézben járó gazdasági válság nemcsak a munkahelyeit azonnal elvesztő középosztályt sújtja, hanem a jómódúakat is. Van, akinek csak a cége értéke csökken a tőzsdén, más már az értékesítési számoktól is hanyatt esik, szóval semmiképpen sem a luxustermékek fogyasztásának áll a zászló idén, na! Szóval kész csoda lenne 2020-ban egy presztízsberuházást látni valakitől a retail szektorban, bár mint fentebb mondtam, ha jövendőmondásról van szó, ne engem keressetek! Inkább prezentálom azokat a tavaly nyílt márkaüzleteket, amelyek még idén is megdobogtatják a szívem!
1.Dolce&Gabbana, Róma
A Spanyol-lépcső tövében, a Piazza di Spagnán nyílt újra ez a lélegzetelállító, kétszintes, 800 nm-es bolt egy XVI. századi palazzóban, amely természetesen a császárkori Rómát testesíti meg kialakításában – némi barokk felhanggal, ahogy azt a szicíliai márkától már megszokhattuk. Az üzlet 11 helyiségből áll, 59 oszlop idézi meg az antikvitás architektúráját, a padló 15 féle márvánnyal van kirakva, a fényt pedig muranói kristálycsillárok szórják. Nagyon kíváncsi voltam rá, így már csak ezért is roppantul bosszant, hogy elmaradt a két héttel ezelőtt esedékes római utam.
2.Louis Vuitton, London – New Bond Street
Ennek a felújított üzletnek az átadása épp akkor, tavaly októberben történt, amikor én is a városban jártam, így élőben kápráztathatott el a külcsín. Sajnos most bent nem értem rá körülnézni, de a Peter Marino által tervezett homlokzat is abszolút breathtaking, mint látszik. A márka egyébként 1900 óta van jelen a város híres luxusutcáján.
3. Aésop, Amszterdam
Egy XVII. századi épületben nyílt meg a világhírű ausztrál márka első holland üzlete – ami igazából eszméletlen meglepő. Még idehaza is évek óta jelen van a brand, Bécsben monodbrand üzletet is találunk tőlük, hogy pont egy ilyen gazdag piacról hiányozzanak, eléggé furcsa. Különösen tetszik a beauty márka üzletkialakítási policyjában, hogy nem egységes a dizájn, mindenhol más-más, kissé a helyi adottságokhoz igazított, de mindig nagyon karakteresen aésopos és formabontó.
4. Darial, Barcelona
A XIX. századi Casa Tomás Roger földszintjén nyitotta meg 1500 nm-es üzletét az haute couture divattervező, Djaba Diassamidze, amelynek dizájnját az art déco éra mozijai ihlették. Tartozik hozzá egy könyvesbolt és egy étterem (Lé Leopard) is a hetvenes évek stílusában, amelyet természetesen Luchino Visconti 1963-as mozija után kereszteltek.
5. Céline, New York
Igazán különleges lett a hangulata a márka első, Hedi Slimane által megújított üzletének. Tetszik, hogy a márványt nem a glamúros irányba vitte el a francia divatház rebellis kreatív igazgatója (mint mások tették volna azt a helyében), hanem van egy erőteljes monolitikus atmoszférája a térnek. Jelenleg nyilván ez is zárva.
+1. Céline Haute Parfumerie, Párizs
A márka első, kifejezetten a parfümöknek dedikált boltja ugyanezt a dizájnt követi, ne hagyjátok ki, ha ismét csak lehet utazni, és ezt épp a francia fővárosba terveznétek!
Fotók: PR, nyitókép: Dolce&Gabbana (Miami)