A napokban érkezett a hír, hogy a térségben először Magyarországon, azon belül pedig a budapesti Váci úton nyit hamarosan szalont a francia Alpine. Ennek, és az Alpine F1-es csapat, valamint Esteban Ocon Magyar Nagydíjon aratott győzelmének apropóján nézzük meg, mit kell tudnunk erről az ikonikus francia sportautómárkáról és a legendás A110-es modellről. Az Alpine-t 1955-ben alapította Jean Rédélé, egy a versenyzés iránt rajongó fiatalember, cégét pedig a kedvenc versenyhelyszínéről, az Alpokról nevezte el – írja a Drive Me Baby női autós- és trendmagazin. A sikert az 1962-ben bemutatott A110 típusú közúti autó hozta meg, addigra azonban az Alpine és a Renault már szoros együttműködő partnerek voltak: az Alpine modelleket a Renault márkakereskedések értékesítették és szervizelték.
A hetvenes évek elejére az Alpine élvonalbeli szereplője lett a rally versenyeknek. Először 1971-ben szerzett dobogós helyezést a világhírű Rallye Monte Carlo versenyen, majd ezt 1973-ban is megismételte. A társaság abban az évben elnyerte a Rally Világbajnokság konstruktőri elsőségét is, ezzel egyidőben pedig nőttek az Alpine közúti autóeladásai is. 1969-ben külön gyárat építettek Dieppe-ben, ugyanazon a helyen, ahol ma is gyártják a vadonatúj A110-et, és 1971-ben elkezdték gyártani az A310-et. Két évvel később a céget megvásárolta a Renault Group. A gyár a hetvenes-nyolcvanas években folytatta az új és innovatív közúti autók forgalmazását, beleértve az A310 V6-ot és a GTA-t is. Az Alpine 1978-ban érte el leghíresebb autósport-diadalát: az összesített győzelmet a Le Mans-i 24 órás versenyen. Az Alpine termelése végül 1995-ben állt le. A márkát 2017-ben indították újra, és egyben bemutatták az új A110-et, a sportautót, amely hű maradt a márka időtlen elveihez: a kompakt, könnyed, agilis és kiemelkedő vezetési élményt nyújtó járművek fejlesztéséhez. 2021-től az Alpine modellek, a Renault Sport Cars és a Renault Sport Racing jelenlegi tevékenységei egy egységként egyesülnek az Alpine márkanév alatt.
Az új A110 alapjait ugyanazok a műszaki elvek adják, amelyeket még Jean Rédélé határozott meg 66 évvel ezelőtt, és amelyek azóta minden egyes Alpine modellben visszaköszönnek, legyen az versenygép vagy utcai autó. Az A110 alumínium szerkezete egyszerre nagyon erős és kivételesen könnyű. Az autó legkisebb súlyú változata, az A110 Pure (a képeken), ami folyadékkal együtt is kevesebb mint 1100 kg. A menetkomfort az A110 különleges erőssége. A sportkocsik minden változatában hétfokozatú, váltófüllel rendelkező, duplakuplungos váltómű található, amely szinte azonnali sebességváltást biztosít. A különböző modellváltozatok közös lelke az 1,8 literes, négyhengeres, turbófeltöltésű motor. Az A110 Pure és Légende modellekben ez a motor 252 lóerő teljesítményt ad le, míg az A110S esetében ez 292 lóerőt jelent. Az A110 minden változata ugyanazt a három vezetési módot kínálja: Normal, Sport és Track. Az eredeti, 1962-es A110 Berlinette által inspirált A110 külső dizájnja testesíti meg a kapcsolatot az Alpine öröksége és jövője között. Az autók teljesítményét a kompakt méretei, a különös odafigyeléssel végrehajtott könnyű építés és a magas teljesítmény-tömeg arány adják, nem pedig a rendkívül erős motorok és a széles gumiabroncsok. Az Alpine egyik alapelve, hogy a vezetési élményt – a sofőr tapasztalatától függetlenül – a köridők, a végsebességek és a gyorsulási adatok elé helyezi.
2020 szeptemberében a Renault Csoport bejelentette, hogy az Alpine, az autóversenyzésből született márka képviseli a csapatot a Forma-1-es világbajnokságon. A 2021-es szezontól kezdve a Renault Csoport csapata az Alpine F1 Team lett, természetesen a Renault E-TECH hibrid motorral felszerelve. Az Alpine csapatának első számú pilótája Fernando Alonso, második helyen pedig az az Estaban Ocon szerepel, aki élete első Forma-1-es győzelmét és egyben az Alpine F1-es istállójának első győzelmét aratta a múlt hétvégén megrendezett 36. Magyar Nagydíjon.
Szöveg: Tóth Sára, Fotók: PR
2021. augusztus 4.