Ne hagyd ki!

Fel!
23 febr

Auf wiedersehen, Herr Lagerfeld!

Karl Lagerfeld_Orrefors

A héten – kis túlzással – csak az nem emlékezett meg a váratlanul, életének 85. évében elhunyt divatlegendáról, akinek nincs Facebook-profilja. De jól is van ez így, lévén Kaiser Karl talán a világ egyik legismertebb kortárs divattervezője volt – persze, tett is ezért eleget, szerintem marketingesként is remek lett volna, ha nem a dizájnerkedést választja anno hivatásul. Csak úgy röpködtek a neten a “meghalt a Chanel ura/tervezője/miegyébje”, nyilván, a legtöbben így ismerték őt. Mit számít, hogy mondjuk volt saját néven is egy remekül működő divatcége, vagy hogy évtizedek óta ő volt a Fendi női vonalának is a kreatív igazgatója. Egyébként a Chanelnek sem tervezője volt (mintha legalábbis egyedül tolta volna az évi hat kollekciót a többi projektje mellett), hanem a művészeti vezetője. Hogy legalább annyira jelentős volt a Chloé divatház egykori kreatív vezetőjeként? Spongyát rá! Ezeket a márkákat ugye a nép úgyse nagyon ismeri (és az újságíró se), max. a parfümös polcról, hogy valami márka, aminél huszonvalahányezerbe kerül 100 ml. Ha Karl Lagerfeld valamit talán pont nem akarhatott, na, az pont ez. Nyilván nem azért kollaborált még kismillió márkával (pl. H&M, Coca-Cola, Vans, Vilebrequin, stb.), mert nem jött este álom a szemére, hanem mert valószínűleg nem a főállásával kívánt egybe forrni (az is elég árulkodó btw, hogy ennyire populáris, nem éppen luxusbrandekkel állt össze). Igazi, szabadon alkotó művészként szándékozhatott bevonulni a kollektív emlékezetbe, aki sok projektben és sokféle területen kipróbálta magát, nem véletlenül vette be így a fotózás és a divattervezés mellé a forma- és az enteriőrtervezést sem a repertoárjába (erről szólt a mi nekrológunk is a Laku.hu-n). Az alábbiakban összeszedtem így, mit alkotott még a tweed kosztümök mellett, avagy íme a személyes 3 kedvencem, ami nélkül picit szegényebb lett volna a világ! Legalábbis a luxusrésze. 😀

1.Bokszfelszerelés a Louis Vuittonnak

Karl Lagerfeld_Louis Vuitton

2014-ben az LV felkért 6 neves dizájnert, hogy a híres, barna alapon bézs monogram canvas bőrjük, illetve maga a monogramminta előtt tisztelegve tervezzenek valami frappánsat és saját szájuk íze szerintit. Rei Kawakubo vagy Christian Louboutin mellett Karl Lagerfeldet is beválogatták ebbe az elit csapatba, aki pár táskával körítve egy bokszzsákot és hozzá egy pár kesztyűt virított – sőt, ezek még utazóládát is kaptak, reflektálva a francia divatház hagyományaira.

2.Portré sziluett és aláírás mindenütt

Én ugyan imádom Karl Lagerfeldet, de még nekem is el kell ismernem, hogy nem minden munkáján látszott az, hogy ő itt most meg akarta volna váltani a világot. Jobbára minden fekete lett, oda került a termékekre a híres autogram, valamint a portréjának a sziluettje, aztán csókolom. A Fendinél vagy a saját brandjénél  ez odáig “fajult” immár, hogy a kulcstartóktól a mobiltokon át a táskákig egy csomó dolgot lehet kapni, ami a Mester fizimiskáját viseli magán: a jellegzetes ősz lófarokkal és fekete napszemüveggel, netán ujjatlan motoroskesztyűvel és fekete-fehér öltözékkel, amik az évtizedek alatt az attribútumaivá váltak. Nézzétek meg pl. ezt a Bamford Watch Departmenttel együtt meghekkelt fekete, limitált Rolexet! Azért beleszakadni nyilván nem kellett az ötletelésbe –  pont ezért is mondom én, hogy szuper marketinges is volt!

3. A Fendi logóját is neki köszönhetjük

Fendi Fall Winter 2018 Ad Campign Gigi Hadid

2015-ben ünnepelte meg a római divatház, hogy kerek 50 éve, immár 1965 óta irányítja náluk is a női vonalat a “Chanel ura”. Olyan eredmények fűződnek a nevéhez itt, mint az haute couture vonal pár évvel ezelőtti elindítása –  a márka ezt egyébként 2018-ig haute fourrure-nek hívta, utalva arra, hogy a kollekciókban némileg túlreprezentált (volt) a szőrme. De neki köszönhetjük a híres, egymásba forduló F-betűs logót is, a világon az egyik legtöbbet hamisított luxusemblémát.

Fotók: PR, Nyitófotó: Orrefors

 

Pécsi Balázs