A luxusutcák (és a nagy department store-ok) a világ legjobb helyei közé tartoznak szerintem, de egy velük a bökkenő, hogy egy világvárosig (Milánó, London, Berlin, stb.) vagy minimum egy specifikusan luxusdesztinációig (Capri, Míkonosz, stb.) kell értük menni általában. A közelben talán Bécsben picit jobb a helyzet, ami a luxus retailt illeti, de például Prága és Bukarest nem sokkal jár előrébb ezen a téren Budapestnél, ahol meg felemás a helyzet. Egyrészt remek márkák rendelkeznek már itthon is vagy központilag tulajdonolt vagy franchise révén monobrand üzlettel, de a fővárosi multibrandeknek is egyre szélesebb a márkapalettája, csak győzze az ember pénztárcával és ne legyenek hatalmas elvárásai. Budapest ugyanis nem világváros (bármennyire is szexi újabban ezt állítani róla), az Andrássy út meg nem a Champs-Elysées, olyannyira nem, hogy még a Karl Lagerfeld üzletet sem itt, hanem a jóval nagyobb átmenő forgalommal bíró Arena Mallban nyitják a franchise-tulajdonosok (ugye ez friss, e heti hír). Bár ez a patinás sugárút a kedvenc helyem a városban, mégis azt tartom róla, hogy igazából egy dologra jó: tűzoltásra. Azaz, ha minden fehér ingünk mosásban, de asap kell egy, vagy már olyannyira leamortizálódott a táskánk, hogy SOS szükség van egy újra, akkor irány ez a maroknyi üzlet, valahol valami biztos lesz. Ugyan lehet, hogy a magyar kereskedő által túlárazva, és nem a világ legizgalmasabb darabja, de legalább elérhető valami. Nyilván az extrább dolgokat senki sem itthon szerzi be, egy milánói vagy londoni hosszú hétvége remek lehetőség erre, mondjuk igaz, bármi adódik az áruval, a garanciát vagy a concierge-t ott tudjuk csak érvényesíteni, hiába van jelen idehaza is a márka (saját tapasztalatból mondom). Ha pedig erre nincs havi szinten időnk/energiánk/módunk, marad a netes vásárlás, mint alternatíva. Na de hol?
Bár a külföldi nagyáruházak és márkák tetemes része szállít már Magyarországra is, hadd ajánljak mégis most a figyelmetekbe három olyan multibrand webshopot, amelyek még jó szolgálatot tehetnek és nem pusztán a hölgyeknek szólnak, mit a Luisaviaroma vagy a MyTheresa!
1.Mr. Porter
A Nathalie Massenet által alapított Net-a-Porter fiútestvére, remek márkaválasztékkal. Szinte ez volt az első fecske, amely nyitott a luxus férfidivat iránt is, s nem mondom, hogy nincs a választék közt sok, a new millennials generációt megcélzó “trash” cucc is, de győzzünk csak válogatni a klasszikus darabok közül! Hetente vannak új darabok, és leértékelésekbe is sűrűn belefuthatunk, akár még egészen niche márkáktól is, szóval abszolút jó döntés beépíteni a hétköznapjainkba a nézegetését.
2.Farfetch
Egy fokkal alteresebb a fentebbinél, de abszolút bizalmat szavaznak neki a nagy, patinás brandek is, szóval a mi figyelmünkre is abszolút igényt tarthat. Sajnos férfidivat fronton inkább a kőkeményen az Y- és Z-generációkat megcélzó online shopok vannak fölényben, így ne kukacoskodjunk, hanem böngésszük picit ezt a szájtot, biztos nem fogunk “üres kézzel távozni”.
3.Moda Operandi
A különleges koncepcióval induló (ready-to-order, azaz egyenesen a kifutóról, a bemutató után már megrendelhető darabokat forgalmazó) oldalt az amerikai Vogue egyik volt szerkesztője, a vagyonos Santo Domingo családba beházasodó Lauren Davis hozta létre egy barátnőjével, akik idén elérkezettnek látták az időt arra, hogy a férfiak felé is bővítsék a bizniszt – ez a friss hír volt lényegében ennek a posztnak az ihletadója. Gyönyörű dolgok közt szemezgethetünk itt, szóval csak bátran!
Fotó: Moda Operandi