Ne hagyd ki!

Fel!
27 márc

A luxusipar és a koronavírus – update-elve!

Coronavirus_COVID_19, luxury_luxus_koronavírus_brands_masks

Ez egy rendhagyó poszt lesz a blog történetében, hiszen érdemes lesz újra és újra felkeresni, mert mindig újabb infómorzsákat fogtok találni arról, hogyan is viszonyul a címben szereplő két entitás egymáshoz. (Reméljük, mihamarabb vége lesz ennek a rémálomnak, és nem sokszor kell hozzányúlnom a bejegyzéshez.) Gondolkodtam sokat azon, hogy beszálljak-e a kattintásvadász hírversenybe, de aztán arra jutottam, hogy nem szeretném, ha az egész blog erről szólna, megmaradnék inkább egy amolyan “béke szigetének”, ahol nem 0-24-ben pont ugyanaz a menü, mint a nagy hírszolgáltatóknál. Ellenben szó nélkül sem mehetek el amellett, ami ezzel a szektorral (is) történik most, lévén ez az egyetlen oka, hogy nem olvastok itt hétről hétre új étteremteszteket vagy kaptok tudósítást a hazai luxuseventekről, szolgáltatásokról és üzletnyitásokról, új kollekciókról. Ezekből idén elég kevés várható (ha egyáltalán), így némileg magazinosabb aspektusból, de nekem is be kellett állnom a sorba, avagy ezek a posztok születtek eddig a témában (lásd. itt, itt és itt).

Hogy a vírus a luxusszektoron is nyomot fog hagyni, ez már a kezdetekben sem volt kérdés, hiszen pont az iparág legnagyobb motorja, Kína fogott először korlátozásokba. Sok márka akár a bevételei 30%-át is az itteni vásárlók pénztárcájának köszönheti, otthonmaradásukat pedig a láncreakció okán minden szereplő megérzi. Aztán jött az olasz-, majd a spanyol helyzet, a francia és a német megbetegedések, New York, és az öböl-menti országok szigorú megelőzési stratégiája. A luxus elesett, a lassan az egész bolygón megjelenő szabályozások és hatósági tiltások bezárták a luxusszállodákat- és éttermeket, az üzleteket, de maga a termelés (így a  luxusautóké) is leállt ugye a gyárakban, szóval így épp a kollekcióváltás időszakában nem is nagyon lenne mit eladni. Az alábbiakban nézzük hát vázlatosan, linkelve, hogy mik is voltak az elmúlt pár hét hírei, amelyek bejárták a világsajtót! (A felsorolás nem kronológiai sorrendben és a teljesség igénye nélkül történik.)

– Egyes globális luxusvállalatok és képviselőik, mint Donatella Versace, a Ferrari, a Tesla, az Armani-csoport, a Moncler, a Brunello Cucinelli, a Tod’s, a Dolce&Gabbana és a Luxottica, a Prada, a Ralph Lauren, az LVMH és a Kering luxuskonszernek, valamint a Michael Korst és a Jimmy Choo-t is tulajdonló Capri Holdings pénzügyi vagy tárgyi felajánlásokat tettek a helyi egészségügy számára.

Vanity Fair Italia_coronavirus_COVID_19_Bergamo_Milano

– Az Armani-csoport minden gyárát maszkok és védőöltözetek gyártására állította rá, de ugyanezzel segít a Hugo Boss, a Prada és a Gucci is, míg a Saint Laurent, a Balenciaga, a Chanel és a Dior csak maszkokkal, illetve utóbbi, a Givenchy, a Guerlain, a Bulgari és a Jo Malone pedig parfümök helyett kézfertőtlenítők gyártására programozta át a gépsorait, amelyekkel ingyenesen támogatják a kórházak munkáját.

– A legpatinásabb luxushotelek is igyekeznek segíteni, avagy legalább szolidaritásukat kifejezni. A londoni Claridge’s egészségügyi dolgozóknak ad szobát és ellátást, míg a helyi InterContinental-csoport tárgyal a városvezetéssel arról, hogy hajléktalanoknak adna szállást albrandjei kiürült épületeiben. Itthon ez utóbbi luxusszálloda és a mellette lévő Marriott az üres szobák kivilágításával rajzoltak szívet vagy “4U”-t az egyébként elsötétült épületekre.

– Bár eddig elzárkóztak tőle, a bezárás és a munkaerő megtartása okán számos hazai fine dining étteremnek is át kellett állnia a kiszállításra, így a Babelnek, a Textúrának és a Pasztell Restaurantnak úgyszintén.

– Koronavírusban 84 éves korában meghalt a Sergio Rossi luxuscipőmárka névadó-alapítója.

– Több nagy szakmai kiállítás is elmaradt vagy elhalasztódott (pl. a milánói Salone del Mobile, a világ egyik legprominensebb dizájnexpója), így már bizonyos divathetek is áldozatul estek a járványnak, így a Londonban és a Párizsban bemutató márkák sem tudják hagyományos keretek közt levezényelni az új férfikollekcióik debütálását.

– Az amerikai Neiman Marcus luxusáruházlánc tárgyalásokat kezdeményezett a befektetőivel a csőd elkerülése végett.

– Természetesen nemcsak az átlag munkavállaló bukik a válsághelyzeten, hanem a leggazdagabbak is. Eddig a listát az LVMH tulajdonosa vezeti, vagyona 29,6 milliárd dollárral csökkent közel egy hónap alatt.

– A Moda Operandi amerikai luxus multibrand webshop felhagy a férfitermékek árusításával, hogy csökkentse a költségeit.

-A Condé Nast Italia két luxusmagazinja is történelmi módon reagált a koronavírusra: míg az olasz Vogue több évtizedes fennállása óta először üres címlappal jelent meg, addig a neves életmódmagazin, a Vanity Fair helyi kiadása levette az A-listás hírességeket a borítójáról, amin az utóbbi időben szerepeltek már híres milánóiak, illetve egy fiatal bergamói tüdőspecialista is (lásd. fentebb). A magazin egyelőre nem is tervez változtatni ezen a trenden, mint mondják, nem a sztárok ügyei manapság a legfontosabbak.

-Nem minden iparágnak tragikus a jelenlegi, történelmi recesszió: a luxusbunkerek fejlesztői és a magánrepülőgépeket kínáló cégek köszönik szépen, jól vannak.

Fotók: Instagram (Jo Malone, Dior, Giorgio Armani)

 

 

Pécsi Balázs